Proszę o polecenie podobnych filmów do Drabiny Jakubowej - nie chodzi mi o filmy o wojnie w Wietnamie, ale o takie, w których bohater nie wie, co jest prawdą, a co fikcją, gubi się w swoich halucynacjach i fantasmagoriach, a widz razem z nim. Albo - do pewnego momentu wszystko układa się w logiczną całość, aż nagle okazuje się, że to, co widzieliśmy, nie wydarzyło się naprawdę. Zakończenie nie musi wszystkiego wyjaśniać, może być dwuznaczne. Gatunek dowolny.
Poza Drabiną, na myśl mi przychodzą:
Podziemny krąg
Mechanik
Zagubiona autostrada
American Psycho
Wyspa tajemnic
Sekretne okno
Nieproszeni goście
Inni
Gothika
Bunkier
1408
Repo Men - Windykatorzy
Moon
Szósty zmysł
Coś jeszcze?
dodalbym jeszcze jeden tytul Robak http://www.filmweb.pl/film/Robak-2006-245876
niedoceniony i ocena zdecydowanie za niska
To ja dorzucę jeszcze może "Piąty wymiar", w ang. wersji znany jako "Triangle" - zbliżony nieco do "Przeczucia".
W stylu "pomieszane z poplątanym jednak bardzo dobre" polecam anime "Perfect Blue" oraz film Lyncha "Zagubiona autostrada" :)
"Zagubioną autostradę" oglądałam - jest wymieniona na obu listach, a anime nie lubię. Ale dziękuję za chęć pomocy. :)
tez uwielbiam filmy tego typu. niestety malo takich jest. od siebie dorzuce jeszcze: siostra donniego darko(duzo slabsza niz "pierwsza czesc"), identity, tideland. wiekszosc z filmow na twojej liscie to moje ulubione perelki. w postach tutaj znalazlem jeszcze kilka tytulow ktorych nie znalem. dzieki
Super temat. Sporo znajde tu dla siebie:) Dorzucam:
http://www.filmweb.pl/Gra (czy to możliwe że się tu nie pojawiła wcześniej?)
http://www.filmweb.pl/film/Numer+23-2007-260173
http://www.filmweb.pl/Pulapka
http://www.filmweb.pl/film/The+Box.+Pu%C5%82apka-2009-460239
Polecam wszystkie powyższe, najsłabszy z tego zestawienia moim zdaniem numer 23 ale też daje rade;)
pozdrawiam, na pewno będę tu często wracał
Jest świetny ale miejscami trochę uproszczony moim zdaniem. The Game, Donnie Darko, Drabina, Fight Club itd stoją jak dla mnie co najmniej ligę wyżej:)
W dość podobnym tonie jest utrzymana cela, nie zrażaj się tym, że to film z J. Lo, bo jest naprawdę niezły;)
Może różni się od wymienionych powyżej, ale myślę że wpisuje się w konwencję że główny bohater nie wie co jest fikcją a co dzieje się naprawdę: http://www.filmweb.pl/serial/Wilfred-2011-612991
Wg filmwebu jest to komedia. Dla mnie jest to niezły dramat ocierający się właśnie o wątki psychologiczne nieraz wchodzące głęboko w studium życia ludzkiego.
Do listy wydaje mi się że chyba jeszcze można dodać film "12 małp" Terry'iego Gilliama http://www.filmweb.pl/12.Malp
Dodam jeszcze jeden. Z serii Hellraiser (w sumie klasyka horroru) do konwencji nadaje się (jak dla mnie najlepsza część) Hellraiser V: Wrota piekieł http://www.filmweb.pl/film/Hellraiser+V%3A+Wrota+piekie%C5%82-2000-31332 Obawiam się jednak, że chyba przed obejrzeniem 'piątki' należałoby nieco zagłębić się w historię całej serii.
Polecam nasz rodzimy film niezależny: Dla Ciebie i Ognia. Wiem, że połączenie faktu, że film jest polski oraz budżetu 50 tys. zł nie nastraja optymistycznie, ale trzeba strach przełamywać ;D A tak na serio, to zwłaszcza jako że oglądałaś tak dużo filmów z tej kategorii, to zapewne jeszcze lepiej niż ja będziesz widziała rozliczne nawiązania do nich. Ale może nawet nie konkretne nawiązania są kwestią tego że to dobry film, ale tak ogólniej że jest jest to moim zdaniem naprawdę ciekawe podjęcie kilku mniej lub bardziej znanych motywów.
"Czarna skrzynka" (La Boite Noire)- świetny pomysł i realizacja, ale końcówka tak koncertowo zepsuta, że film jako całość jest niestety do niczego.
http://www.filmweb.pl/film/After.Life-2009-363364
http://www.filmweb.pl/film/Chloe-2009-500688
http://www.filmweb.pl/film/Diabolique-1996-5037
http://www.filmweb.pl/film/Narodziny+ob%C5%82%C4%99du-2007-283869
A może trochę klasyki z której Adrian Lyne ( I nie tylko) czerpie garściami.
I tu przede wszystkim:
The Short night of the glass dolls
( org: La Corta notte delle bambole di vetro (1971)) http://www.filmweb.pl/film/Corta+notte+delle+bambole+di+vetro%2C+La-1971-7516
Spokojne miejsce na wsi
( org : Tranquillo posto di campagna, UnTranquillo posto di campagna, Un (1969) ) http://www.filmweb.pl/film/Spokojne+miejsce+na+wsi-1969-11348
Ślady
(org: Orme, Le (1975))
http://www.filmweb.pl/film/Ślady-1975-36998
Zagubione dusze
( org: Anima persa (1977))
http://www.filmweb.pl/film/Zagubione+dusze-1977-3880
Il Profumo della signora in nero (1974)
http://www.filmweb.pl/film/Profumo+della+signora+in+nero%2C+Il-1974-255279
Lizard in a Woman's Skin
( org: Una Lucertola con la pelle di donna, (1971))
http://www.filmweb.pl/film/Lucertola+con+la+pelle+di+donna%2C+Una-1971-11352
Paroxismus(1969)
http://www.filmweb.pl/film/Paroxismus-1969-118799
tą listę można by jeszcze wydłużyć.
Pi
http://www.filmweb.pl/Pi
Źródło
http://www.filmweb.pl/Zrodlo
Mulholland Drive
http://www.filmweb.pl/Mulholland.Drive
Vanilla Sky
http://www.filmweb.pl/Vanilla.Sky
Piękny Umysł
http://www.filmweb.pl/Piekny.Umysl
Mechaniczna Pomarańcza
http://www.filmweb.pl/Mechaniczna.Pomarancza
Numer 23
http://www.filmweb.pl/film/Numer+23-2007-260173
Psychoza
http://www.filmweb.pl/Psychoza
Truman Show
http://www.filmweb.pl/Truman.Show
Pocałunek wampira z Nicolasem Cagem ( chyba nikt jeszcze nie polecał ) Horror nie do końca na serio i jeden z niewielu filmów w którym mogę oglądać Nika bez bólu .
Świetny temat, niestety większość już znam, jedyne co przychodzi mi na myśl a mogę dorzucić bo się nie powtarza to:
http://www.filmweb.pl/Zakochany.Bez.Pamieci
http://www.filmweb.pl/Incepcja
http://www.filmweb.pl/Dziecko.Rosemary
http://www.filmweb.pl/film/Wstr%C4%99t-1965-1103
Przede wszystkim "Wyspa tajemnic". "Podejrzani" jest też świetne. "Grindhouse: Death Proof"- koniecznie genialny twór Tarantino. "Utalentowany Pan Ripley", "Oczy szeroko zamknięte", "Adwokat diabła", "Sucker Punch"- dziwny, bardzo specyficzny. Koniecznie "Piła", "Lęk pierwotny" ! Świetny temat